Typy dróg rowerowych w Polsce

W Polsce mamy dwa różne rodzaje dróg. Pierwszy z nich, to drogi główne, zwane również krajowymi. To co je cechuje to okropny ruch samochodów, a przede wszystkim ciężarówek. Ponad to, znajdują się w bardzo złym stanie – koleiny oraz uszkodzony asfalt (dziury). Drogi te są oznaczane na znakach drogowych poprzez dwa numery na czerwonym tle (lub jeden numer w przypadku dróg międzynarodowych). Drugi rodzaj dróg występujących w naszym kraju, to drogi wojewódzkie. Są one oznaczone poprzez trzy numery na żółtym tle.

Oprócz głównych dróg, mamy także lokalne. Mimo, że drogi te są często wyboiste i wąskie jeździ się nimi przyjemnie, ze względu na nieduży ruch samochodów. Jest więc to najlepsza okazja by podziwiać piękno polskiego krajobrazu.

Klikając w poniżej podany link można dowiedzieć się więcej, na temat ruchu samochodów na drogach krajowych i regionalnych. Te informacje mogą okazać się bardzo pożyteczne w momencie planowania kolejnych tras. Na kolor zielony, zaznaczono drogi krajowe, zaś na brązowo regionalne. Liczby wskazują średnią liczbę samochodów przejeżdżających na drogach w przeciągu 24h. Zobacz ruch na mapie.

row1 - Typy dróg rowerowych w Polsce

Kierowcy

Niestety kierowcy samochodów mają zwyczaj wyprzedzać rowerzystów w każdym przypadku. Polscy kierowcy nie lubią, gdy są zmuszani do wleczenia się za jadącym z przodu, dlatego zawsze będę szukać odpowiedniego momentu do wyprzedzenia. W związku z tym na drogach o dużym natężeniu ruchu, samochody przejeżdżają w odległości około 1m od rowerzysty. Często jednak ta odległość jest jeszcze mniejsza!

Trasy rowerowe

Tras typowo rowerowych, z prawdziwego zdarzenia w Polsce jest nie wiele. Pocieszające jest jednak to, że w ostatnim czasie sytuacja ta zaczęła ulegać poprawie. Szczególnie jeśli chodzi o duże miasta.

W Polsce dzięki dość dobremu oznakowaniu tras, mamy przyjemność zwiedzić wiele ciekawych turystycznie miejsc. Nie mniej jednak, bardzo rzadko są to drogi asfaltowe.

wycieczki - Typy dróg rowerowych w Polsce

Choć w Polsce uruchomiono kilka europejskich tras (Euro Velo), to jednak akurat te, nie mogą poszczycić się dobrym oznakowaniem. Ponad to są krótkie i dostępne tylko w niektórych częściach Polski (np. w rejonie Wrocławia).

euro - Typy dróg rowerowych w Polsce

Oto kilka przykładów:

  • EuroVelo 2: Galway (Irlandia – Londyn – The Hague – Munster – Berlin – Poznań – Warszawa – Minsk (Białoruś) – Moscow (Rosja)
  • EuroVelo 4: Roscoff (Bretagne, Francja) – Aachen (Niemcy) – Frankfurt am Main – Prague (Czechy) – Brno – Kraków – Lvov (Ukraina) – Kiev
  • EuroVelo 9: Gdańsk – Poznań – Wrocław – Brno (Czechy) – Triest (Włochy)
  • EuroVelo 10: Kopenhagen (Dania) – Szczecin – Gdańsk – Klaipeda (Litwa) – Riga (Łotwa) – Tallin (Estonia) – Petersburg (Rosjaa) – Helsinki (Finlandia) – Haparanda – Stockholm (Szwecja) – Kopenhagen
  • EuroVelo 11: Nordkapp (Norwegia) – Helsinki – Tallin – Wilnus (Litwa) – Warszawa – Kraków – Kosice (Słowacja) – Belgrad (Jugosławia) – Skopje – Ateny (Grecja)

Niestety w Polsce nie ma długodystansowych, asfaltowych dróg prowadzących z miasta do miasta.

Opublikowano:

Autor:


Oceń artykuł:

1 Comment

WOJT

Jak już są jakieś drogi rowerowe to w zdecydowanej większości buble zbudowane na odwal aby były , nawierzchnia to zwykle niefazowana kostka. Dochodzi do tego jeszcze ciągła teleportacja z jednej części na drugą. Te pseudo ddr-ki lub ciągi pieszo-rowerowe ciągle też zarastają trawą i nikt o nie za bardzo nie dba. Są też piękne drogi rowerowe ale to tylko rodzynki

Comments are closed.