Jak zmienić łańcuch w rowerze? Poradnik „zrób to sam”

Podczas pokonywania setek, a nawet tysięcy kilometrów w ciągu kilku lat użytkowania roweru, oczywiste staję się, że kiedyś nasz łańcuch ulegnie zużyciu. Ubiegając pytania, o tym kiedy należy go wymienić odpowiemy, że trudno jednoznacznie to stwierdzić. Przyjmuję się jednak, że granice zużycia łańcucha to od 1500 do 2000 przejechanych kilometrów.

W przypadku gdy nie będziemy systematycznie kontrolować stanu naszego łańcucha i odpowiednio go konserwować poprzez smarowanie, może się okazać, że będziemy musieli go wymienić na nowy. Zaniedbany łańcuch wydłuża się i w związku z tym pomiędzy jego ogniwami a zębatkami powstają luzy. To z kolei wpływa na to, że zębatki ścierają się i wygładzają. Oszlifowane zębatki nie są w stanie utrzymać łańcucha podczas dużego nacisku na pedały i łańcuch zwyczajnie zaczyna przeskakiwać. Dlatego też warto co jakiś czas np. podczas czyszczenia roweru sprawdzać w jakim stanie znajduje się łańcuch, aby maksymalnie wydłużyć jego żywotność. Jeśli jednak łańcuch zaczyna sprawiać nam kłopoty, konieczna będzie jego wymiana. Dlatego podpowiadamy jak to zrobić samodzielnie.

Rozpinanie łańcucha rowerowego

1. Przerzuć przerzutkę na najniższą zębatkę.

2. Przyłóż rozkuwacz do dowolnego ogniwa łańcucha.

3. Zaciśnij rozkuwacz i wypchnij bolec łączący ogniwa  łańcucha.

4. Rozluźnij rozkuwacz i rozepnij łańcuch.

5. Zdejmij łańcuch z roweru.

Zapinanie łańcucha rowerowego

1. Przełóż nowy łańcuch i sprawdź, czy nie będzie potrzebne jego skrócenie. Jeśli tak, określ potrzebną jego długość i za pomocą rozkuwacza rozepnij niepotrzebną część.

2. Narzuć na zębatki nowy łańcuch, tak aby jego końce spotkały się pod rowerem. Pamiętaj, aby bolec łączący ogniwa łańcucha znajdował się od zewnątrz.

3. Używając rozkuwacza złącz łańcuch.

4. Przełączając poszczególne przerzutki sprawdź, czy łańcuch jest odpowiednio napięty.

Jeśli nie ma się dostępu do rozkuwacza, istnieje rozwiązanie zastępcze. Można spróbować wybić bolec nitem przy użyciu młotka. Całą operację musimy przeprowadzić uprzednio ustawiając rower w pozycji poziomej. Najlepiej podłożyć pod ogniwo dużą nakrętkę, aby sprawnie wybić bolec. Następnie przykładając nit do bolca należy wybić bolec za pomocą młotka. W przypadku tego rozwiązania istnieje ryzyko, że nieumiejętne wybicie bolca przyczyni się do uszkodzenia łańcucha.

Opublikowano:

Autor:


Oceń artykuł:

3 komentarze

zbigniew

z tym myciem to rożnie wszystko zależy po jakim terenie jeździmy mnie czasem tak zgrzyta że częściej przemywam to jazda po piaskowych trasach.

Victoria

Dla osf3b ceniących spokf3j i posiadających mwloizość przemieszczania się własnym srodkiem lokomocji, niesamowicie pięknne, malownicze miejsce. Tu naprawdę można odpocząć. W hotelu każd…

Comments are closed.