Jak zmienić/naprawić przedziurawioną dętkę? – Poradnik rowerzysty

Jak zmienić/naprawić przedziurawioną dętkę?

autor: Michal |

20, 50, 70, 100 km, czy więcej. Jakkolwiek długa by nie była nasza podróż, zawsze może spotkać nas niemiła niespodzianka w postaci przedziurawionej opony. Aby zaoszczędzić Ci większych nerwów i utraty pieniędzy związanej z różnorodnością dętek, pokażemy jak radzić sobie w takich sytuacjach. Okazuje się, że jednym z lepszych i najprostszych sposobów jest przyklejenie specjalnych łatek w miejscu przedziurawienia. Najpierw jednak przyjdzie nam się zmierzyć ze zdjęciem koła i wyjęciem dętki. Jest to sprawa z pozoru prosta, ale wymagająca pewnej wiedzy – szczególnie w przypadku koła tylnego.

Zmiana dętki w rowerze krok po kroku

  1. Zdejmij koło roweru. Większość pojazdów jednośladowych posiada obecnie dźwignie łatwego demontażu. Wystarczy obrócić jedną z dźwigni, by koło z łatwością się wyjęło.
  2. W starszych rowerach koła przymocowane są śrubą z nakrętką. Użyj klucza nastawnego, by ją poluźnić, umożliwiając w ten sposób łatwe wyciągnięcie koła. Jeśli jednak jest to koło tylne, przed odkręceniem śruby, należy przerzucić łańcuch na najniższą kasęte (przerzutkę), a przy zdejmowaniu koła odchylić przerzutkę do tyłu.
  3. Spuść powietrze z koła (o ile jeszcze coś zostało), sprawdzając, czy nie utkwiło w nim coś co doprowadziło do przedziurawienia się dętki (gwóźdź, szkło itp.). Najlepiej poprzez delikatne przejechanie palcem wierzchu opony.
  4. Za pomocą specjalnej łyżki lub śrubokręta (uważając by nie uszkodzić obręczy koła) podważ krawędź opony i przesuwając łyżką po obręczy  zsuń z niej oponę. Wystarczy to zrobić z jednej strony.
  5. Jeśli naprawiasz dętkę za pomocą specjalnej łatki, napompuj ją i staraj się zlokalizować wyciek powietrza. W miarę możliwości, możesz również włożyć ją do wody (w tym przypadku przed naklejeniem łatki, trzeba będzie dętkę osuszyć). Tworzące się pęcherzyki powietrza wskażą przedziurawione miejsce.
  6. Czyścimy okolicę przedziurawienia papierem ściernym, a następnie nakładamy cienką warstwę kleju. Po chwili, kładziemy łatkę i przez kilka minut mocno ją przyciskamy.
  7. Włóż naprawioną dętkę do opony, zaczynając od włożeniu zaworu w otworze obręczy. Po zakończeniu tej czynności sprawdź, czy włożona dętka nie wystaje poza oponę.
  8. Pompujemy koło. Jednak przed wyruszeniem w dalszą drogę sprawdzamy jeszcze, czy niema kolejnych niespodzianek.

Written by: Michal

5 komentarzy

zbigniew

mam malutką uwagę do punktu 3 mianowicie radził bym sprawdzić od wewnątrz czy nie wystaje jakiś ostry przedmiot, czasem z wierzchu nic nie ma a w środku jest wyczuwalny.

Reply
Valentina

Szkoda, że nie ma takiego stzyrazwsoenia w naszym mieście, ktf3re pilnowałoby San-Budu przy remontach drf3g, np. Sulechowskiej czy też Jędrzychowskiej

Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Loading Facebook Comments ...