Rodzaje dróg rowerowych

autor: Michal |

Z pewnością nie każdy, szczególnie „niedzielny rowerzysta” wie, że infrastruktura rowerowa to znacznie więcej, niż tylko ścieżki rowerowe. Dróg dla rowerzystów jest kilka rodzajów. Odróżnia się między innymi pasy rowerowe, kontrapasy, bus pasy, czy też śluzy rowerowe. Wszystkie te drogi są przeznaczone i oznaczone wyłącznie do ruchu rowerów.

W świetle prawa ścieżka rowerowa powinna mieć szerokość 2 m, rzadziej 1.5 m. Każdy rowerzysta ma oczywiście obowiązek poruszania się wyznaczonymi dla niego fragmentami drogi. Wyjątkiem od tej reguły, może być wzmożony ruch samochodów, który utrudni nam wjazd na ścieżkę. Wówczas bezpieczniej będzie pozostać na drodze. Jeśli natomiast z konieczności przyjdzie nam poruszać się po chodniku, który jest przeznaczony dla pieszych, pamiętać musimy o tym, że jesteśmy tu tylko gośćmi, którzy muszą ustępować pierwszeństwa. Zasada ta działa także w przeciwną stronę. W momencie, gdy pieszy zmuszony jest poruszać się ścieżką rowerową, musi przepuszczać jadących rowerzystów.

Projektanci dróg znaleźli na szczęście kilka znakomitych rozwiązań, dzięki którym ruch na drogach jest płynniejszy i bezpieczniejszy. Oto kilka z nich:

Kontrapasy

Co to są kontrapasy? Krótko mówiąc drogi, gdzie ruch samochodowy jest jednokierunkowy, zaś dla rowerzystów obustronny. Okazuję się, że „jazda pod prąd” na mniej uczęszczanych przez samochody drogach jest dla rowerzystów znacznie bardziej bezpieczna, niż na normalnej drodze, gdzie obowiązuje ruch prawostronny. Kontrapasy mogą być oznaczone znakami B-2 (zakaz wjazdu) lub tabliczkami T-22 (nie dotyczy rowerów). Zdarza się, że na drodze są także wymalowane specjalne pasy.

Pas rowerowy

Jest to jednokierunkowy pas ruchu o szerokości 1,5 metra. Największą zaletą pasa rowerowego jest łatwość jego integracji ze skrzyżowaniami oraz drogami poprzecznymi.

Śluza rowerowa

Śluza jest to fragment wymalowany przy skrzyżowaniach na całej szerokości jezdni. Pozwala on na wyprzedzenie aut oczekujących na zmianę światła i ustawienie się tuż przed nimi, dzięki czemu mamy pewność, że będziemy zauważeni. Jest to także ułatwienie w przypadku chęci zmiany kierunku jazdy.

Ulice rowerowe

W Polsce chyba jednak niezbyt często spotykane. Są to drogi o małym natężeniu ruchu przeznaczone dla rowerów i samochodów. Tu jednak rowerzysta zawsze ma pierwszeństwo.

Bus pas

Bus pasy kojarzymy z pasami przeznaczonymi dla autobusów. Często jednak zdarza się, że dla usprawnienia ruchu są one udostępniane także rowerzystą.

Przejazd rowerowy

To fragment oznakowanego asfaltu bądź torowiska do przekraczania jezdni. Najczęściej spotykany wraz z przejściami dla pieszych. Pamiętajmy jednak, że na przejściach zmuszeni jesteśmy do zejścia z roweru, zaś na przejazdach nie.

Ścieżki pieszo – rowerowe

Nic innego jak chodnik przeznaczony zarówno dla pieszych jak i rowerzystów. W tym przypadku rowerzyści ustępują pierwszeństwa pieszym, zachowując odpowiednią prędkość i ostrożność. Takie drogi można spotkać przede wszystkim w terenach niezabudowanych.

Written by: Michal

1 Comment

PeeN

Przy przejściu i przejeździe przez jezdnię lepiej zsiąść z roweru. Nawet gdy ma się prawo przejazdu. Jako doświadczony i rowerzysta, i kierowca samochodu radzę właśnie takie zachowaniu. Przerażenie mnie bierze gdy widzę rowerzystę podjeżdżającego do przejścia dla pieszych. Nie wiem nigdy co zrobi. Czy wjedzie, czy nie wjedzie?

Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Loading Facebook Comments ...