Rodzaje świateł rowerowych

Prawo mówi, że rower powinien być wyposażony w światło stałe, białe bądź żółte z przodu i czerwone (stałe i odblaskowe) z tyłu. Światła muszą być widoczne po zmroku z odległości co najmniej 150 metrów. Powinny być zamontowane nie niżej niż 35 cm od poziomu asfaltu, ale nie wyżej niż 90 ? więc lampy zamontowane na kasku, plecaku czy ramieniu są w Polsce nieprzepisowe. Rowerzyści nie są zobowiązani do włączania świateł w ciągu dnia.

Rodzaje świateł są różne, dlatego warto przyjrzeć się im nieco bliżej, by odpowiednio dostosować je do swoich potrzeb.

Główne rodzaje oświetlenia stosowanego w Polsce to:

  • standardowa żarówka na baterie
  • reflektor (ksenonowy, halogenowy, HID i LED)
  • LED (Light Emitting Diode)
  • dynamo

Podstawowe oświetlenie

Zazwyczaj jest to łatwo dostępna bateria jak i pojedyncza żarówka. Na ogól jest to bardzo podstawowy zestaw i nie zbyt ekonomiczny w eksploatacji. Nawet przy baterii alkalicznej nie możemy się spodziewać, że będzie świecić ona dłużej niż od 6 do 8 godzin na jednym komplecie baterii. Przednie światła mają tendencje do zużywania baterii szybciej niż tyle, ponieważ żarówka w nich będzie miała zazwyczaj większą moc.

swiatlo - Rodzaje świateł rowerowych

Niektóre reflektory (te lepszej jakości) potrzebują ok 6V (4x paluszki AA). Najlepiej więc posiadać takie oświetlenie do rzadkiej i krótkiej jazdy podczas zmierzchu.

Reflektor (ksenonowy, halogenowy, HID i LED)

Istnieje wiele odmian lamp, przy których mamy możliwość bezpośredniego ładowania. Wystarczy zestaw akumulatorów.

Można na szczęście znaleźć światła które od nowości są w nie wyposażone. Mogą to być pojedyncze światła wyposażone w oddzielny akumulator bądź też tańszy zestaw z wbudowaną samowystarczalną jednostką baterii i specjalną ładowarką.

dzwonek - Rodzaje świateł rowerowych

W zestawie otrzymamy jedno światło przednie, a także oświetlenie LED tylne. Czasem mogą być one sprzedawana oddzielnie.

Lepszą jakość światła otrzymamy oczywiście posiadając jaśniejszą żarówkę i bardziej wydajny akumulator. Niektóre jednostki mogę posiadać więcej niż jedną żarówkę, a będą zasilane z jednego akumulatora.

Światła te idealnie nadają się do częstej eksploatacji i jazdy w nocy.

Oświetlenie LED

LED nie jest niczym nowym. Istnieje już od wielu, wielu lat, ale używać go zaczęto dopiero pod koniec 1980 roku. Piękno LED polega na ilości ukierunkowanego światła, które emituje bardzo niski pobór energii. Oznacza to, że może działać przez blisko 100 godzin.

Początkowo LED wykorzystywany był jedynie do tylnych świateł ponieważ nie posiadał białego koloru. Wczesne modele posiadały opcje w których mieliśmy możliwość ustawienia stałego światła, bądź też pulsującego. Nowsze model zaczęły zawierać jednak bardziej widoczne sekwencje migania.

led - Rodzaje świateł rowerowych

Przednie światła typu LED, do nie dawna wykorzystywały żółte, bądź też zielone diody, ale te nie były jednak szczególnie popularne. W ostatnim czasie białe stały się na szczęście bardziej przystępne.

Nie mniej jednak wciąż budząc wiele dyskusji i zastrzeżeń. W przeciwieństwie do świateł posiadających normalną żarówkę, diody te nie rzucają na drogę odpowiedniej ilości promieni światła.

Światła te najlepiej odpowiadają rowerom dziecięcym.

Dynamo

Rowerowe dynamo jest niemal tak stare jak sam rower. Choć wciąż dość popularne wśród „niedzielnych rowerzystów”

Wykorzystując rower do użytkowej jazdy po mieście często poruszamy się po zmroku. Stąd istnieje duże prawdopodobieństwo, że szybko wyczerpiemy baterie czy akumulatorki. Jest to istotne zwłaszcza jesienią czy zimą, kiedy zmrok zapada wcześnie a niskie temperatury dodatkowo zmniejszają wydajność baterii czy akumulatorów.

dynamo - Rodzaje świateł rowerowych

W dodatku częste zostawianie roweru na ulicy oznacza konieczność ciągłego zdejmowania i zakładania lampek. Zgodnie z prawami Murphy’ego można założyć, że za którymś razem kiedy oświetlenie będzie szczególnie potrzebne, zakładana lampka po prostu spadnie na ziemię i roztrzaska się albo ją zgubimy. W takiej sytuacji warto rozważyć zakup dobrej jakości prądnicy. Uniezależnia ona rowerzystę od konieczności częstej wymiany i ładowania baterii.

Prądnice mają kilka wad: są stosunkowo ciężkie, stawiają opór podczas jazdy, instalacja elektryczna często okazuje się zawodna, a większość prądnic bardzo źle działa w deszczu czy śniegu – po prostu zamiast dawać prąd, ślizgają się po oponie czy obręczy koła. (źr. www.rowery.org.pl/swiec.html).

Światło to choć dobrze sprawdza się na dłuższych dystansach to jednak nie za specjalnie nadaję się do jazdy po terenie.

Opublikowano:

Autor:


Oceń artykuł:

5 komentarzy

dziubak

Fajny opisik, ale nie warto się sugerować tym co jest opisane. Dynamo ma więcej zalet niż wad. Główna z nich to nie trzeba marnować kasy na baterie i daje dosyć dobre światło. Na tyle dobre, aby oświetlić nam drogę na ulicy po zmorku. A to, że toczy sie po oponie i tylko ciut zwalnia,to wielkie mi halo :-/ Ludzie kochani, tu chodzi o bezpiecześstwo ruchu, a nie jakieś bajery, które więcej kosztują niż to warte :-/. Pytanie-lepszy niby? :-| Obciach przed kumplami i śmierć lub nawet mandat (w najlepszym układzie), czy lepiej mieć własny rozum i rozsądek połączony z myślą o bezpieczeństwie?!

perpetum mobile

Dynamo bez oporowe brzmi jak perpetum mobile. Kolejny tekst marketingowy. Może stawia mniejszy opór, ale na pewno nie jest bez oporowe.

FelixJ

Kto chce zarobic w necie kilkanascie dolarow dziennie?? Sposob jest prosty i dziala, wpiszcie sobie w gogle: jak kosic kase na adfly

Comments are closed.