Rowerem do sieci – czyli co kręci internautów

Jazda na rowerze to dla dużego grona osób ulubiona forma rekreacji. Dla innych – świetne ćwiczenie kształtujące sylwetkę. Coraz częściej używamy roweru jako codziennego środka komunikacji. Raport przygotowany przez serwis MojRower.pl we współpracy z Brand24 ukazuje, że „moda na rower” widoczna jest również w Internecie. Coraz częściej to w sieci szukamy inspiracji do kolejnych wycieczek, kupujemy rower czy szukamy opinii o okolicznych warsztatach. Serwisy społecznościowe pozwalają dzielić się zdjęciami wystylizowanych jednośladów lub filmami z rowerowych tras.

Mężczyźni patrzą nie tylko na wygląd

Zarówno kobiety jak i mężczyźni szukają w Internecie informacji na temat turystyki rowerowej i sprzętu. Kobiety dużo częściej skupiają się na estetyce niż na parametrach technicznych. Od pewnego czasu można zauważyć w dużych miastach rozwój trendu cycle chic. Zgodnie z nim wyjątkowy rower powinien być dodatkiem do codziennych stylizacji. To głównie panie upiększają i wzbogacają swoje jednoślady gadżetami.

1. płeć - Rowerem do sieci - czyli co kręci internautów

Mężczyzn dużo bardziej interesuje stan techniczny jednośladu – szukają opinii o sprzęcie, sklepach, warsztatach. Rowerzystów i rowerzystki łączy jedno – uwielbiają dzielić się swoimi przeżyciami z wypraw rowerowych. 39% badanych, aktywnych w Internecie cyklistów, jest w wieku od 26 do 40, choć równie chętnie udzielają się w sieci młodsi rowerzyści.

2. wiek - Rowerem do sieci - czyli co kręci internautów

 Do niedawna rowerzystów można było spotkać głównie na leśnych trasach, na obrzeżach miast, z dala od miejskiego zgiełku. Obecnie w świadomości Polaków coraz częściej pojawia się wizja roweru jako codziennego środka transportu. Z możliwości ominięcia korków, uwolnienia się od często bezowocnych poszukiwań miejsca parkingowego i zaoszczędzenia funduszy wydawanych na paliwo, korzysta coraz więcej mieszkańców miast. To właśnie oni stanowią w Internecie najbardziej widoczną grupę.

3. miasta - Rowerem do sieci - czyli co kręci internautów

 Według statystyk portalu MojRower.pl, najaktywniejsi w Internecie rowerzyści pochodzą z Warszawy. Choć szukają informacji o trasach rowerowych nad morzem, na Mazurach i w górach, to zdecydowanie najbardziej zainteresowani są własnym miastem – trasami w centrum, na przedmieściach i nad Wisłą. Warszawa posiada obecnie ok. 300 km ścieżek rowerowych, co jest rekordem w skali kraju. Niestety ścieżki nie docierają do ścisłego centrum stolicy, co jest dużym mankamentem szczególnie z perspektywy turysty. Rowerzyści z Poznania uplasowali się na 2. miejscu zestawienia. Preferują wycieczki po mieście, ale szukają także nowych tras na terenie całej Wielkopolski. Sekcja Rowerzystów Miejskich działa w mieście od 1993 roku. Dzięki staraniom zrzeszonych w niej poznaniaków powstały nowe kilometry tras rowerowych oraz uzupełniono oznakowanie ścieżek rowerowych. Warto wspomnieć, że w całym województwie istnieje ok 3 tys. km tras rowerowych (ok. 1600 to Wielkopolski System Szlaków Rowerowych). Kraków to 3. miasto w zestawieniu najbardziej aktywnych miejskich rowerzystów. Centrum miasta, ze względu na obecność licznych zabytków, codziennie przepełnione jest turystami. Niezwykle przydatny jest w takiej sytuacji rower, na którego przesiedli się studenci, krakowska bohema, zapracowani biznesmeni. Artystyczny charakter miasta spowodował szybki rozwój trendu cycle chic.

Kilometry na Facebooku, cycle chic na Instagramie

Media społecznościowe są ulubionym miejscem rowerzystów w Internecie. Facebook jest najpopularniejszym serwisem, głównie dzięki jego licznym funkcjonalnościom – użytkownicy mogą dzielić się opiniami, zdjęciami, filmami nie tylko ze znajomymi, ale także dołączać do specjalistycznych grup. Dzięki temu poszerzają swoją wiedzę i rozwijają zainteresowania.

4. źródła - Rowerem do sieci - czyli co kręci internautów

Według danych Brand24 większość rowerzystów udzielających się na Facebooku to mężczyźni. – Rowerzystki wolą mikroblogi (np. Twitter), co nie jest typowe dla ogółu internautek. Powodem może być szybkość dodawania wpisów oraz ich globalny zasięg. Twitter to miejsce spotkań międzynarodowej społeczności – bardziej od znajomości liczą się wspólne zainteresowania użytkowników. Coraz większą popularność zyskuje wśród polskich rowerzystów Instagram – co raz popularniejszy w Polsce serwis wymiany zdjęć. Dominują tam fotografie stylowe i ciekawe, wpisujące się w nurt cycle chic. Dla pań, które chętnie śledzą światowe trendy, może być to dużą zaletą –komentuje Mikołaj Winkiel z Brand24.

 Wycieczki, zakupy, kradzieże – o tym się mówi

Zdecydowanie najczęściej rowerzyści mówią w Internecie o wycieczkach rowerowych. Chwalą się przebytymi kilometrami, publikują zdjęcia z wypraw i szukają nowych miejsc godnych odwiedzenia. Największą popularnością cieszą się ścieżki rowerowe umożliwiające zwiedzanie ciekawych zabytków dużych miast, np. Wrocławia, Krakowa, Gdańska. Duże zainteresowanie wzbudzają trasy w okolicach Warszawy, szczególnie nad Wisłą. Na wakacyjnym wyjeździe turyści coraz chętniej wypożyczają rowery. Internet pomaga znaleźć ciekawe ścieżki rowerowe nad morzem i w górach.
Najczęściej rowerzyści szukają inspiracji do wycieczek w weekend, szczególnie w niedzielę, aby “naładować akumulatory” przed tygodniem pracy – komentuje Mateusz Goliat z MojRower.pl

5. tematy - Rowerem do sieci - czyli co kręci internautów

Prawie 30% wszystkich wątków rowerowych w Internecie dotyczy kupna i sprzedaży sprzętu. Miłośnicy jednośladów przed dokonaniem zakupu często sprawdzają opinię o sklepie. Szukają okazji cenowych oraz konkretnych marek rowerów. Oprócz jednośladów, internauci chętnie kupują gadżety i części. Mniejszym zainteresowaniem cieszy się specjalistyczna odzież. Rowerzyści preferują zwyczajne, codzienne stroje, ponieważ rower traktowany jest coraz częściej jako środek transportu do pracy czy szkoły.
Internet wykorzystywany jest również do sprzedaży sprzętu. Rowerzyści korzystają z darmowych serwisów z ogłoszeniami, jak i z mediów społecznościowych. Informacja o sprzedaży trafia w tym przypadku głównie do znajomych, co sprawia, że ewentualna transakcja jest szybka i bezpieczna.

15% rozmów rowerzystów w Internecie dotyczy naprawy rowerów. Społeczność cyklistów jest dość mocno zsolidaryzowana, chętnie udziela porad i pomocy mniej doświadczonym kolegom. Profesjonalne instrukcje na forach dyskusyjnych i specjalistycznych blogach sprawiają, że wiele usterek rowerzyści są w stanie usunąć we własnym zakresie. Jeśli uszkodzenie pojazdu jest poważne, Internet jest doskonałą bazą opinii na temat pobliskich warsztatów.

Innym bardzo ważnym tematem są kradzieże. Rowerzyści przekonali się, jak pomocny w odzyskaniu utraconego sprzętu może być Internet. Społeczność rowerzystów jest wyjątkowo zjednoczona i twardo walczy o swoje. Opublikowanie ogłoszenia z dokładnym opisem roweru, czasu i miejsca kradzieży pozwala łatwiej i szybciej złapać złodzieja. W sieci powstaje coraz więcej miejsc, które pozwalają cyklistom rozpowszechnić informację o utraconym jednośladzie (np. skradziono.mojrower.pl).

skradziono - Rowerem do sieci - czyli co kręci internautów

 Zdarza się, że po umieszczeniu w sieci zapisu monitoringu, skradziony sprzęt wraca do właściciela jeszcze tego samego dnia! Warto również przeglądać aukcje internetowe – zdarza się, że to tam lądują rzeczy przejęte przez złodziei.

Kross i Romet dominują w social media

Najchętniej cykliści rozmawiają o rowerach Kross, Giant i Romet.

6. marki - Rowerem do sieci - czyli co kręci internautów

 Co ciekawe, w przypadku każdej marki wspominanej przez rowerzystów w Internecie, przeważają pozytywne opinie. Marka jest jednym z głównych czynników decydujących o wyborze sprzętu. Na uwagę zasługuje fakt, że tak dużą popularnością wśród cyklistów cieszą się rowery polskiej produkcji – Romet i Kross.

 —

 O badaniu – badanie zostało przygotowane przez serwis MojRower.pl przy współpracy z Brand24. Badanie swym zasięgiem objęło ponad 94 tys. wyników z okresu lipiec – sierpień 2013 roku.

Brand24 to efektywna metoda monitorowania tego co o marce, produkcie mówi się w Internecie. To również narzędzie do pomiaru natężenia szumu (buzz), który pojawia się wokół wybranej marki, produktu lub słowa kluczowego. Serwis zapewnia pełne archiwum tego co o produkcie lub marce mówiło i mówi się w sieci. Jedną z funkcjonalności projektu jest także możliwość obsługi klientów skupionych w ramach platform społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy Blip (monitoring social media).

MojRower.pl (dawniej pedaluj.pl) to społecznościowy lokalizator tras rowerowych. Serwis skierowany jest do miłośnikach dwóch kółek, którzy chcą podzielić się swoimi wyprawami lub nawiązać kontakt z ludźmi o podobnych zainteresowaniach. MojRower.pl pozwala w łatwy sposób wyznaczać trasę wycieczki i znajdujące się na niej atrakcje na wirtualnej mapie. Opisy i komentarze do tras to prawdziwa skarbnica turystycznej wiedzy. Serwis łączy wszystkich rowerzystów – tych mniej i bardziej doświadczonych. MojRower.pl to również baza ogłoszeń o kradzieżach jednośladów (skradziono.mojrower.pl) oraz oferty sprzedaży rowerów (sprzedam.mojrower.pl).

Infografika - Rowerem do sieci - czyli co kręci internautów

Opublikowano:

Autor:


Oceń artykuł:

4 komentarze

Jenn

Fajna infografika. Jak widać rowerzyści to ludzie z pasją i wieloma zainteresowaniami :) Tak trzymać ! Pozdrawiam.

Masa

Super podsumowanie ankiety! Wyniki są dla mnie ogromną motywacją do rozwijania mojego serwisu ;) w którym głównie prezentuję relacje z wypraw po mazurach. Rowery stają się coraz bardziej modne. Mam nadzieję, że ten trend będzie utrzymywał się jak najdłużej, a użytkowników jednośladów zarówno na ścieżkach jak i w Internecie będzie coraz więcej!

For Fun - Blog rowerowy

Ciekawy artykuł. Też należę do tych aktywnych w internecie rowerzystów i generalnie zaobserwowałem wszystkie wymienione rzeczy. Jedynie zdziwił mnie ten Romet, bo o ile rzeczywiście o Krossie i Giant dużo jest wątków (szczególnie o tym pierwszym) to jakoś Rometa tak nie odnotowałem.

Zabrakło mi jednej ważnej rzeczy, która jest tylko wspomniana w tekście, ale bez żadnych konkretnych liczb. Jaki jest procent ludzi, którzy jeżdżą dla sportu/rozrywki po lasach czy szosach, ile jeździ po prostu po mieście traktując rower tylko jako środek transportu. Jestem też bardzo ciekaw jak mały procent (lub promil) stanowią rowerzyści ekstremalni (downhill, dirt, bmx, freeride itp.). Ale pewnie ciężko uzyskać takie dane?

Ale ogólnie bardzo fajne badanie :)

Comments are closed.