W teren i do miasta. Czy rower crossowy, to rzeczywiście optymalne rozwiązanie?

autor: Mateo |

Stoisz przed decyzją o zakupie nowego roweru, ale nadal nie wiesz na jaki model powinieneś się zdecydować? Przygotowaliśmy poradnik, w którym obalamy popularne mity na temat crossów i podpowiadamy, czy rowery MTB mogą z nimi konkurować w cyklu miejskim.

Różnice między crossami i MTB są zasadnicze

Ostateczny wybór roweru powinien być wypadkową:

  • możliwości finansowych,
  • spodziewanego wyposażenia
  • terenu, po jakim będziesz się poruszał.

Cross | rower o uniwersalnym zastosowaniu

Rower crossowy to doskonały wybór dla tych osób, które chcą cieszyć się z komfortowej jazdy w mieście i poza nim, ale przy tym oczekują lepszego wyposażenia i osiągów w porównaniu do typowego roweru miejskiego.

Co do zasady – cross jest jednośladem o uniwersalnym zastosowaniu; możesz z powodzeniem poruszać się nim po mieście, trasach asfaltowych oraz umiarkowanym terenie. W porównaniu do roweru górskiego (inaczej: MTB) cross ma nieco większe koła – na ogół w rozmiarze 28′, cieńsze opony, a dzięki temu na równej drodze pozwala na osiąganie większych prędkości.

– […] rowery crossowe są znacznie bardziej komfortowe w pokonywaniu dłuższych dystansów od MTB i łączą w sobie rozwiązania stosowane w rowerach szosowych, górskich oraz miejskich

– ocenia ekspert i przedstawiciel sklepu rowerowego www.rowerywroclaw.pl.

Cross może być także zaadaptowany do wielu innych zadań; jego rama jest na ogół wyposażona w miejsce do zamontowania bagażnika, sakw bocznych oraz błotników.

W porównaniu do nawet wysokiej klasy rowerów MTB, cross wykonany z aluminium jest znacznie lżejszy. W zależności od dodatkowego wyposażenia, a w tym m.in.:

  • amortyzatorów,
  • hamulców hydraulicznych,
  • wielkości obręczy,

jego ciężar sięga od ok. 10 do 13 kilogramów (mniej niż 10 kilogramów to już najdroższe crossy wykonane z włókna węglowego).

Crossy mają na ogół także nieco delikatniejsze amortyzatory o niższym skoku od MTB

MTB | dla profesjonalistów w terenie

MTB to rowery stworzone z myślą o zastosowaniach profesjonalnych i ekstremalnej jeździe terenowej. Zgodnie z powszechnie przyjętymi standardami ich koła mają rozmiar nie większy niż 26′, ale są znacznie szersze. Inny jest także sam profil opony, mieszanka oraz odporność na uszkodzenia mechaniczne.

Rowery górskie MTB są znacznie cięższe od rowerów crossowych (przy tej samej klasie sprzętu i podobnych kosztach zakupu), a to m.in. ze względu na masywniejszą ramę, która musi znosić znacznie większe obciążenia mechaniczne.

MTB są bardziej masywne, jeśli chodzi o kwestie wizualne i ze względu na szerszy profil opony oraz większy ciężar mogą być obciążające dla osób, które większość tras pokonują na drogach utwardzanych, np. poruszając się po chodniku, drodze asfaltowej lub kostce.

Written by: Mateo

2 komentarze

Marcin z wirtualneszlaki

Prawda, rower crossowy to najbardziej uniwersalny sprzęt w polskich warunkach. Nacodzień używam takiego do poruszania się po mieście, w weekendy dłuższe wypady z sakwami, fotelikiem czy przyczepką. Mimo 2 innych rowerów to właśnie tego corssa biorę ze sobą na wypady > 200 km dziennie czy wyprawy z namiotem.

Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Loading Facebook Comments ...