Wymiana linki hamulcowej w rowerze

autor: Michal |

Każdy z nas doskonale powinien zdawać sobie sprawę z tego jak ważna w naszym rowerze jest linka hamulca. W dużej mierze to od niej zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. Dlatego też, za każdym razem gdy przygotowujemy się do wyprawy, powinniśmy dobrze ją skontrolować. Przetarcia, pojawiająca się rdza, czy też uczucie słabego działania hamulców, to najczęstsze oznaki zużycia linki hamulcowej.

Zawsze jednak najlepszym doradcą będzie po prostu zdrowy rozsądek i troska o bezpieczeństwo swoje, jak i innych poruszających się po drogach. W momencie, gdy już zdecydujemy się na kupno i wymianę linki, warto dowiedzieć się od czego zacząć i na co w szczególności zwracać uwagę. Na początku dobrze będzie przygotować  klucz płasko oczkowy 9 lub 10 mm oraz klucz imbusowy (sześciokątny) potrzebny do uwolnienia linki z zacisku hamulców. Samo przygotowanie narzędzi, to jednak oczywiście nie wszystko. O poszczególny etapach prac, dowiesz się z dalszej części artykułu.

Zdejmowanie linki hamulcowej w rowerze

1. Sprawdź dokładnie linkę. Jeśli jest ona postrzępiona lub robi się sztywna, masz niemal 100% pewność, że należy ją jak najszybciej wymienić. Wszelkie tarcia sprawią, że klocki hamulcowe nie nałożą się z powrotem poprawnie. Podobnie w przypadku zagięć linki. Warto sprawdzić także stan pancerza.

2. Zdobądź odpowiednią linkę zastępczą. Najlepiej jeśli to będzie nowo zakupiona. Przede wszystkim zwróć uwagę na złączki znajdujące się na jej końcu i sprawdź czy będą pasowały.

3. Zlokalizuj śrubę zaciskającą linkę. Używając klucza imbusowego rozkręć ją. Uważaj, aby nie zgubić kawałka gumy (lub  metalu), który zsuwa się z kabla. Potem będziesz musiał go ponownie

nałożyć.

4. Znajdź regulator obok dźwigni hamulca na kierownicy i odkręć go. Jest to mała zakrętka, którą możesz obracać. Zazwyczaj odkręca się bez konieczności użycia kluczy.

5. Wciskając hamulec, postaraj się wyciągnąć linkę. Nie powinno ci to sprawdzić większego problemu.

Naciąganie linki hamulcowej w rowerze

1.  Przykładając nową linkę do starej określ odpowiednią długość i za pomocą przyrządu do cięcia drutu, utnij w odpowiednim miejscu.

2. Wsadź jedną końcówkę kabla do dźwigni hamulca, a drugą przeprowadź do klocków hamulcowych. Postępuj podobnie jak przy zdejmowaniu linki. Przy dokręcaniu pamiętaj o nałożeniu gumy i wciśnięciu pancerza. Przeprowadź większy kawałek linki przez gumę, tak aby wystawał na zewnątrz. To zapobiega dostawaniu się brudu.

3. Odkręć ponownie śrubę kluczem imbusowym i przeciągnij kabel przez dziurę. Trzymając mocno naciągnięty kabel powoli dokręcaj śrubę, sprawdzając, czy linka cały czas jest napięta.

4. Wciśnij kilka razy dźwignię hamulca sprawdzając napięcie linki. W razie konieczności ponownie podreguluj. Sprawdź czy pancerz na dźwigni jest dobrze nałożony i odpowiednio dokręcony.

Podobną kontroluję przeprowadź na drugim końcu linki.

5. Po upewnieniu się, że wszystko działa jak należy, możesz przystąpić do skrócenia linki przeciągniętej przez zacisk hamulca. Wystarczy zostawić około 6-7 cm.

6. Przeprowadź jazdę testową, sprawdzając działanie hamulców.

Written by: Michal

6 komentarzy

Janek

Bardzo dobra strona, na internecie powinno być więcej takich stron. Prosto i na temat POZDRO.

Reply
Sebastian

Heh… no niektórym naprawdę potrzebne są takie treści. Nawet w niektórych serwisach rowerowych mają czasami dziwne podejście do wymiany linki. Zabierają się do tego jak „pies do jeża”.

Reply
krzysiek

a jak założyć linke która nie chce się przewlec przez osłonke. Trzeba wymienić ją czy jakoś zlutować . Prosze o szybką odpowiedź

Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Loading Facebook Comments ...