Sygnalizowanie zmiany kierunku jazdy na rowerze – jak dokładnie to działa?

Sygnały ręczne są używane przez rowerzystów w celu informowania pozostałych uczestników ruchu o ich intencjach, czy też zamiarach sposobu poruszania się, czyli np. zmiany kierunku jazdy. Zgodnie z Konwencją Wiedeńską rowery są uważana za pojazdy, a rowerzyści za kierowców. Odzwierciedla to większość kodeksów prawnych w poszczególnych krajach.

100px Bicycle hand signal left turn USA - Sygnalizowanie zmiany kierunku jazdy na rowerze - jak dokładnie to działa?

Podobnie jak w samochodzie, tu także istnieją trzy podstawowe sygnały:

Skręt w lewo na rowerze

  • Obowiązuje we wszystkich krajach.

Chcąc skręcić w lewo wyciągamy lewe ramię i utrzymujemy je prosto w kierunku skrętu, równolegle do drogi.

Skręt w prawo na rowerze

100px Bicycle hand signal right turn USA - Sygnalizowanie zmiany kierunku jazdy na rowerze - jak dokładnie to działa?

  • Obowiązuje w krajach: Polska, Wielka Brytania, Niemcy, Irlandia, Włochy, Chorwacja, Rosja, Australia, USA i Kanada.

Prawa ręka wyciągnięta na wprost do kierunku skrętu, równolegle do drogi.

W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie istnieje druga, alternatywna możliwość.

Lewa ręka zgięta w łokciu, utrzymująca przedramię pionowo w górze.

Zatrzymywanie się na rowerze

100px Bicycle hand signal stop USA - Sygnalizowanie zmiany kierunku jazdy na rowerze - jak dokładnie to działa?

Rozszerz palce u dłoni i trzymaj rękę równolegle do drogi, z dłonią skierowaną w dół. Następnie lekko pofaluj ręką.

Rowery mają zazwyczaj zainstalowane hamulce na kierownicy i są skierowane bliżej środka drogi. W wielu krajach sygnalizacja hamowania / zatrzymania jest wymagana w momencie, gdy rowerzysta chce użyć przednich hamulców. Jednakże jeśli rowerzysta planuje użycia hamulców podczas sygnalizacji, jest to wystarczająca informacja dla pozostałych uczestników ruchu, chyba, że zjeżdża ze stromego wzgórza.

Rowerzyści podobnie jak inni uczestnicy drogi, zobowiązani są do pozostania w ciągłej czujność, na wypadek gdyby trzeba było gwałtownie zahamować. Szczególnie dotyczy to podczas zbliżania się do skrzyżowań, gdzie intuicyjnie powinniśmy objąć hamulce dłońmi, by w razie czego możliwie jak najszybciej zareagować.

Podczas, gdy istnieje potrzeba wciśnięcia obu hamulców na raz, nie ma oczywiście możliwości, by wcześniej uprzedzić pozostałych o naszych zamiarach. Sami musimy więc decydować, kiedy i w jakich sytuacjach możemy i powinniśmy to uczynić.

Opublikowano:

Autor:


Oceń artykuł:

4 komentarze

Lech

„Skręt w prawo na rowerze. Obowiązuje w krajach: Polska” – jaka jest tego podstawa prawna?

zbigniew

mam na rowerze zamocowane lusterko uważam że to ważna rzecz ale zawsze sygnalizuje zamiar skrętu nawet jeśli droga z tyłu jest pusta wychodzę z założenia że mogę nie zauważyć a zamiar skrętu w prawo też ważny bo ktoś wyjeżdzający z boku będzie czekał sądząc że pojadę na wprost.

Pedro

Dziwne, że w np w Holandii wg dra Turystyki i Rekreacji z opolskiej uczelni, zamiar skrętu w lewo pokazywany jest prawą ręką (prawa ręka do góry przy uchu, zgięcie w łokciu o 90 stopni i pokazywanie dłonią nad głową lewego kierunku) a w Polsce lewą ręką. Ja się stosuje do prawej ręki. Dzięki temu nie straciłem lewej ręki przy skręcaniu w lewo i dojeżdżaniu do osi jezdni. Holenderski sposób jest duże fajniejszy wg mnie. Grunt pokazywać to tak aby za nami wiedzizeli co zamierzamy zrobić.

Filip

Sygnalizowanie zmiany kierunku jazdy lewej rękę wyciągnięte na wprost do kierunku skrętu jest możliwe też na terenie Republikę Czeskie, to sygnalizowanie jest ważne według prawa również jak sygnalizowanie prawej rękę.

Na terenie Republikę Czeskie sygnalizowanie o zatrzymywanie się na rowerze nie jest obowiązkowe i nie jest zapisane według prawa.

Comments are closed.