Jak napompować koło w rowerze?

autor: Michal |

Pompowanie kół w rowerze jest z pozoru zadaniem prostym i nie pochłaniającym zbyt wiele czasu. Biorąc jednak pod uwagę zakres wyboru pompek oraz rodzaje wentyli z którymi możemy się spotkać, ta prosta czynność, staję się czasem nieco bardziej skomplikowana. Przede wszystkim powinniśmy wiedzieć, że nie zawsze skończy się  na włożeniu dyszy pompki do zaworu opony i wprowadzenie odpowiedniej ilości powietrza. Z drugiej strony nie oznacza to również, że mogłoby to przerosnąć nasze umiejętności i byśmy byli zmuszeni do wezwania fachowca. Do tego, by wszystko poszło po naszej myśli, wystarczy zaledwie mała pigułka wiedzy.

1. Zidentyfikuj typ zaworu. Przy rowerach spotkasz się zazwyczaj z dwoma rodzajami wentyli do kół: Schrader i Presta. Schrader to zawór stosowany także w oponach samochodowych (przynajmniej w

Ameryce Północnej), zaś Presta wydaję się mniejsza i cieńsza. Co najważniejsze, Presta ma również dodatkową małą nakrętkę, którą przed pompowaniem należy poluzować.

2. Przygotuj odpowiednią pompkę, która twoim zdaniem najlepiej się sprawdzi. Jak zapewne wiesz, mamy do czynienia z dwoma ich rodzajami. Pierwsza to tzw. stand-up, gdzie stoisz na metalowej nóżce i pompujesz oburącz w górę i w dół. Drugi rodzaj, to typowa ręczna i bardziej kompaktowa pompka. Przydatny szczególnie, gdy jesteś poza miastem.

3. Określ typ pompki. Większość nowych pompek wyposażone jest zarówno w obsługę zaworu typu Prest jak i Schrader. Wiele z nich pozwala na odwrócenie końcówki. Mniejszy otwór skierowany na zewnątrz będzie dotyczył Presta, większy Schrader’a. Jeśli pompka nie obsługuje Presta, trzeba będzie wyposażyć się w „adapter Presta”, który dostępny jest w każdym sklepie rowerowym.

4. W tym momencie, jeśli posiadasz zawór Presta, trzeba będzie odkręcić nakrętkę znajdującą się u posady wentylu. Jest to mała nakrętka, którą powinieneś dać radę odkręcić palcami. W momencie wykonywania tej czynności nakrętka powinna przesuwać się ku górze. Wówczas zawór uważany jest za otwarty.

5. Zdejmij plastikowy kapturek z zaworu i odłóż w bezpieczne miejsce. Ważne jest, by go nie zgubić, ponieważ zawory będą ulegać zabrudzeniu, co doprowadzi do trudności w pompowaniu oraz szybszej utraty powietrza.

6. Przyłóż dysze pompki do zaworu i sprawdź czy właściwie przylega. W razie potrzeby przyciśnij i pilnuj, by powietrze nie uciekało na boki.

7. Jeśli pompka posiada dźwignie z zaciskiem przy dyszy zaciśnij ją. Dzięki temu masz pewność, że powietrze wpada prosto do dętki, a dysza nie odczepi się z zaworu.

8. Przystępując do pompowania, sprawdzając okresowo, jak duże jest ciśnienie w oponach. Niektóre nowsze pompki mają wbudowany manometr, który wskazuje ciśnienie. Również na oponie znajduję się zazwyczaj informacja podająca wskazane ciśnienie w kole. W rowerach górskich będzie to od 40 barów do 65. Rower przeznaczony na trasy szosowe może być znacznie bardzie dopompowany. W każdym bądź razie jest to bezpieczne.

9. Sprawdź ciśnienie w kole. Najlepiej robić to, poprzez ucisk opony kciukami na końcu bieżnika. Jeśli jesteś w stanie zrobić jedynie milimetrowe wgięcie, oznacza to, że w oponie jest wystarczająco powietrza. W razie potrzeby wróć do kroku poprzedniego.

10. Po zakończeniu pompowania, wyjmij dysze z zaworu uciskając jej wylot kciukiem. Staraj się to zrobić na tyle sprawnie, aby nie uciekło zbyt wiele powietrza.

11. Nałóż gumowy kaptur z powrotem na zawór. Nie przejmuj się jeśli nie pamiętasz, który był do koła tylnego, a który do przedniego. Obie zatyczki powinny być wymienne między sobą.

12. Po kilku dniach od napompowania kół, sprawdź, czy zbyt szybko nie ucieka z nich powietrze. Jeśli okaże się, że tak, może oznaczać to konieczność wymiany dętki.

Written by: Michal

9 komentarzy

zbigniew

Wskazówki cenne choć myślę, że rowerzyści z tym nie mają większych problemów. Natomiast chciałbym powiedzieć jak ważne jest odpowiednie ciśnienie w kole. To przede wszystkim opona mniej się zużywa, lżej się jedzie, zmniejsza się możliwość przebicia koła oraz maleje niebezpieczeństwo zniekształcenia się koła na wyboistym terenie.

Reply
Daniel

Przydatny poradnik dla początkujących. Znalazłem tylko 1 błąd w postaci podanego ciśnienia „od 40 barów do 65” Chyba chodziło o ciśnienie w PSI bo w barach to jest około 3-4 jeśli się nie mylę. Pozdrawiam

Reply
VIP

raczej miał tam być przecinek tj. 4,5 – 6,5. 40 PSI to 2,76 BAR co na szosówkę raczej będzie za mało

Reply
Misun

prawda jest taka ze silniki bez turbo odzocdha do lumusa auto z turbo ma taka zalete ze potrafi bardzo malo spalic przy malym obciazeniu w stosunku do swojej maksymalnej mocy czyli mamy auto ktore w korku nie spali duzo a ma 7 do setki. przykaldem dobrego silnika jest 330d po lifcie 9.20 litra w miescie (czyli MNIEJ NIŻ 316 benzyniak!!!) a do setki ma 7 sek! Tego dzis oczekuja ludzie, zobaczcie game silnikow opla insignia 1.6 Turbo Ecotec, 2.0 Turbo Ecotec to sa nowoczesne silniki benzynowe. w 46 nie ma zadnego turbo benzyny czyli nowoczesnego silnika benzynowego wiec wszystkie benzyny to kibel dlatego jesli e46 to tylko diesel!!!

Reply
paulina

Mam taki problem kiedy pompuję rower odbija mi pompka co mam zrobić pomocy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Reply
wasiel

Paula, zapewne masz „niedrożny” wentyl, piszesz pewnie o wentylku rowerowym, w którym na końcu znajduje się taka mała nakrętka którą trzeba lekko odkręcić – poluzować a po napompowaniu dokręcić (oczywiście nie piszę o tej plastikowej co osłania wentyl przed zabrudzeniem 😉
No i podczas pompowania, musisz wyczuć moment w których powietrze wprowadza się do dętki, poruszaj z czuciem pompką na boki

Reply
shazza

Mam zawór typu Schrader niestety też mi odbija przy pompowaniu i nie mam powietrza w dętce.Tu nie da się niczego odkręcić żeby odblokować.Co robić?

Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Loading Facebook Comments ...